Samolot S-1 "Bożena" cz.1

by - 11.4.16

     Samolot o dość nietypowej nazwie, a czemu ten? A nie na przykład nasza słynna "jedenastka" lub coś innego, nie wiem jakoś przypadkiem trafiłem na ten schemat.Ogólnie zaciekawiła mnie jego prostota i nawet ciekawa konstrukcja. 
           
         To może ciut historii samolot ten został zaprojektowany w 1927 r. przez Władysława Stelmaszyka i miał być to lekki samolot sportowy, projekt został przyjęty z zainteresowaniem przez fachowców (wykonanie ze sklejki i drewna i prostota), ale firma w której pracował konstruktor odrzuciła pomysł. Wtedy postanowił go wybudować własnoręcznie. Po roku samolot został zbudowany i 6 grudnia 1928 roku samolot został oblatany przez  pil. Józefa Skrzypka. I tak Władysław Stelmaszyk w wieku 19 lat został najmłodszym konstruktorem samolotu w Polsce.  Samolot do 1938 roku był w muzeum Wojska Polskiego w Poznaniu, a podczas wojny został zniszczony przez okupantów.
      
      No to odpaliłem program i zacząłem od ustawienia skali, położenia schematu i tym podobnych. Później zabrałem się za przymiarki obiektów do schematu.

Ogólna przymiarka do schematu.

Postanowiłem że model będzie wymiarowy, więc pozwolę podać te wymiary:                                 
*Rozpiętość - 8,4 m
*Długość -   5,4 m (w niektórych źródłach 6,4 m) 
*Wysokośc - 2,1 m                       

Po przymiarce nadszedł czas do wstępnego nadania kształtu modelowi . Proces dosyć czasochłonny by każdy punkt obiektu został dopasowany do linii schematu. 
Wstępny zarys modelu z boku.
Po zrobieniu zarysu boku, zabrałem się za widok z góry i z przodu.
Zarys z góry.
I po wszystkim ukazuje nam się widok sylwetki "Bożeny"
Ogólny widok
Kolejne zmagania z tym modelem  będą opisane w kolejnych postach. 





You May Also Like

0 komentarze